Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2012

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης παρουσιάζει την έκθεση

Φωτογραφικό Λεύκωμα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΟΣ
ΤΑΞΙΔΙΩΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ
την Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2012, 
στις 8.00 μμ. στο Μέγαρο Εϋνάρδου.
Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση του φωτογράφου Δημήτρη Παπαδήμου, που δίνει μια εικόνα του έργου του από τα πρώτα χρόνια της ενασχόλησής του με τη φωτογραφία, στην Αίγυπτο την περίοδο του πολέμου, μέχρι και το 1980.
Με περισσότερες από 200 φωτογραφίες, η έκθεση παρουσιάζει στο κοινό έναν καλλιτέχνη καταξιωμένο και γνωστό στην εποχή του, άγνωστο όμως στο σημερινό κοινό της ελληνικής φωτογραφίας. Μέσα από ένα υλικό που χρονικά καλύπτει τέσσερις δεκαετίες και γεωγραφικά την λεκάνη της Μεσογείου με έμφαση στην Αίγυπτο και την Ελλάδα, η έκθεση καλεί σε μια προσεχτική επανανάγνωση του έργου του Παπαδήμου, που έχει σαν βασικό του άξονα τον άνθρωπο και τα έργα του. Το υλικό προέρχεται από το αρχείο του, που απόκειται στο Φωτογραφικό Αρχείο του ΕΛΙΑ, και αριθμεί περίπου 65.000 αρνητικά και τα αντίστοιχά τους κοντάκτ. Η έκθεση αντικατοπτρίζει την έκταση και την ποικιλία του πλούσιου αρχείου του φωτογράφου. Τοπία και άνθρωποι από την έρημο, τον Νείλο, το Σινά, την Γκάνα, την Κύπρο, και την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα. Η περίοδος του πολέμου αποτυπώνεται από τον φακό του Παπαδήμου με σκηνές από τη Μέση Ανατολή, το Ρίμινι και τα Δεκεμβριανά. Ιδιαίτερη ενότητα της έκθεσης συνιστούν τα πορτραίτα ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών και συγγραφέων, όπως των Μίνου Αργυράκη, Γιάννη Τσαρούχη, Ναταλίας Μελά, Έλλης Λαμπέτη, Γιώργου Σεφέρη, Λώρενς Ντάρρελ, Ζάν Κοκτώ και πολλών άλλων.  
Ο Παπαδήμος γεννήθηκε στο Κάιρο το 1918, μέσα στην ανθούσα εκεί ελληνική παροικία. Με τη φωτογραφία πειραματίστηκε από τα εφηβικά του χρόνια και από νωρίς εκδήλωσε την επιθυμία να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Συστηματικά, όμως, ασχολήθηκε με τη φωτογραφία στα χρόνια της υπηρεσίας του ως στρατιωτικού φωτογράφου στις Ελληνικές Δυνάμεις Μέσης Ανατολής και στο Γραφείο Τύπου της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης. Με τη λήξη του πολέμου και την τραγωδία των Δεκεμβριανών, που αποτύπωσε με τον φακό του, ο Παπαδήμος ξεκίνησε ένα νέο κεφάλαιο που συνδύασε τα δύο του πάθη: το ταξίδι και τη φωτογραφία. Κατά τη διάρκεια μιας μεστής σε δουλειά δεκαετίας (1946-1956) και λίγο πριν από την μόνιμη εγκατάστασή του στην Ελλάδα, ο Παπαδήμος ταξίδεψε στην Αίγυπτο, τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή και κατέγραψε τον άνθρωπο και τα έργα του – με ματιά βαθιά ανθρώπινη, αποφεύγοντας τη γραφικότητα. Από τη δουλειά του και τη συνεργασία του με βρετανούς, κυρίως, συγγραφείς προέκυψαν εκθέσεις και εικονογραφημένα ταξιδιωτικά βιβλία. Παράλληλα, ασχολήθηκε επαγγελματικά και με τον κινηματογράφο, ως φωτογράφος ή βοηθός παραγωγής.
Από το 1956 μέχρι και το 1980 και με ορμητήριο την Αθήνα, ταξίδεψε και φωτογράφισε –εξαντλητικά θα έλεγε κανείς- την Ελλάδα. Ήδη από το 1956 υπήρξε συνεργάτης των Εικόνων και αργότερα των περιοδικών Ηώς και Ταχυδρόμος, ενώ παράλληλα συνεργάστηκε με τον ΕΟΤ και το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Το επιστέγασμα της φωτογραφικής του δραστηριότητας υπήρξε η έκδοση, το 1974 από τις εκδόσεις Ολκός, του λευκώματος με τίτλο Η Ελλάδα που Φεύγει. 
Μετά το θάνατό του το 1994 το αρχείο του, κατόπιν επιθυμίας και του ίδιου, το δώρισε στο ΕΛΙΑ η σύζυγός του Λιάνα Παπαδήμου.
Την έκθεση συνοδεύει εκτενές φωτογραφικό λεύκωμα με 504 φωτογραφίες και κείμενα του Κωστή Λιόντη, της Ματθίλδης Πυρλή, της Βασιλικής Χατζηγεωργίου και της Heba  Farid.
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο κοινό.




Μέγαρο Εϋνάρδου: Αγίου Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου
Διάρκεια έκθεσης: 24 Ιανουαρίου έως 24 Μαρτίου 2012
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 10 π.μ.–2 μ.μ.
Τετάρτη & Παρασκευή 6 – 8 μ.μ., Σάββατο 12-2 μ.μ.
Πληροφορίες: 210 5223 101, 210 5223540, 210 3234 267

κατόπιν τηλεφωνικής συνεννόησης
210 5221103, 210 5221420  (9 π.μ. – 2 μ.μ.)

Έκθεση στο Μ.Ι.Ε.Τ. Αθήνας
Έκθεση στο Μ.Ι.Ε.Τ.  Θεσσαλονίκης
Έκθεση στη Σπέτσες

Φωτογραφικό Λεύκωμα: ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ





Συγγραφέας:  Συλλογικό



Τίτλος:  Δημήτρης Παπαδήμος. Ταξιδιώτης φωτογράφος.

            Φωτογραφίες 1943-1980

Λοιπά στοιχεία: Κείμενα: Ματθίλδη Πυρλή, Βασιλική Χατζηγεωργίου, 
                        Κωστής Λιόντης, Heba Farid

Αθήνα, 2011, σσ. 567 με 626 α/μ εικόνες

ISBN: 978-960-250-482-6

                                                                     Διαθέσιμο | Τιμή: 85.00€





Περιγραφή:Η έκδοση αυτή πραγματοποιήθηκε με την ευκαιρία της ομώνυμης έκθεσης που διοργάνωσε το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης στον εκθεσιακό χώρο του Μεγάρου Εϋνάρδου (24 Ιανουαρίου έως 24 Μαρτίου 2012). Ο Δημήτρης Παπαδήμος γεννήθηκε στο Κάιρο το 1918, όταν ακόμα ήκμαζε εκεί η ελληνική παροικία. Με τη φωτογραφία πειραματίστηκε από τα εφηβικά του χρόνια, ενώ από νωρίς εκδήλωσε την επιθυμία να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Συστηματικά όμως ασχολήθηκε με τη φωτογραφία στα χρόνια της υπηρεσίας του ως στρατιωτικού φωτογράφου στις Ελληνικές Δυνάμεις Μέσης Ανατολής και στο Γραφείο Τύπου της εξόριστης ελληνικής κυβέρνησης. Με τη λήξη του πολέμου και την τραγωδία των Δεκεμβριανών, που αποτύπωσε με το φακό του, ο Παπαδήμος εγκαινίασε μια νέα φάση δημιουργικής δραστηριότητας που συνδύαζε τα δυο του πάθη: το ταξίδι και τη φωτογραφία. Κατά τη διάρκεια μιας γόνιμης δεκαετίας (1946-1956) και πριν από τη μόνιμη εγκατάστασή του στην Ελλάδα, ο Παπαδήμος ταξίδεψε στην Αίγυπτο, τη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή καταγράφοντας τον άνθρωπο και τα έργα του με ματιά βαθιά ανθρώπινη που απέφευγε τη γραφικότητα. Από τη δουλειά του και τη συνεργασία του με Βρετανούς κυρίως συγγραφείς προέκυψαν εκθέσεις και εικονογραφημένα ταξιδιωτικά βιβλία. Παράλληλα, ασχολήθηκε επαγγελματικά και με τον κινηματογράφο, ως φωτογράφος ή βοηθός παραγωγής. Από το 1956 μέχρι και το 1980 και με ορμητήριο την Αθήνα, ταξίδεψε και φωτογράφισε την Ελλάδα. Ήδη από το 1956 υπήρξε συνεργάτης των Εικόνων και αργότερα των περιοδικών Ηώς και Ταχυδρόμος, ενώ παράλληλα συνεργάστηκε με τον ΕΟΤ και το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης. Το 1974 κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ολκός ένα λεύκωμα με φωτογραφίες του, που είχε τίτλο Η Ελλάδα που φεύγει. Μετά το θάνατό του, το 1994, η σύζυγός του Λιάνα Παπαδήμου, σύμφωνα με την επιθυμία και του ίδιου, δώρισε το αρχείο του στο ΕΛΙΑ. 
Με περισσότερες από 500 φωτογραφίες που χρονικά καλύπτουν τέσσερις δεκαετίες και γεωγραφικά τη λεκάνη της Μεσογείου, με έμφαση στην Αίγυπτο και την Ελλάδα,  η έκδοση αυτή του ΜΙΕΤ  αντικατοπτρίζει το εύρος και την ποικιλία του φωτογραφικού έργου του Παπαδήμου. Ο φακός του Παπαδήμου αποτυπώνει τοπία και ανθρώπους από την έρημο, τον Νείλο, το Σινά, τη Γκάνα, την Κύπρο, την ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα. Η περίοδος του πολέμου καταγράφεται με σκηνές από τη Μέση Ανατολή, το Ρίμινι και τα Δεκεμβριανά. Ιδιαίτερη ενότητα συγκροτούν τα πορτρέτα ελλήνων και ξένων συγγραφέων και καλλιτεχνών, όπως των Γιώργου Σεφέρη, Λώρενς Ντάρρελ, Ζαν Κοκτώ, Μίνου Αργυράκη, Γιάννη Τσαρούχη, Ναταλίας Μελά, Έλλης Λαμπέτη και άλλων. 

2 σχόλια:

  1. Salvator Freantles
    Ῥυτιδιασμένα τοπεῖα στὴν παναρχαίαν μυστηριώδη ἄμμον τῆς Ἐρήμου τῆς Νυτρίας. Μειδιῶντες στοχαστικῶς Βεδουβῖνοι στὸ Θεοβάδιστον Ὅρος. Ὁ ὑδροφόρος ἀσκὸς τῆς Ὕδρας τοῦ 1960. Ὁ Γιῶργος Σεφέρης στὴν ταράτσαν τῆς ὁδοῦ Ἄγρας, στοχάζεται. Ὁ Λῆ Φέρμορ ἀτενίζων ὑψιπετῶς τὸν μανιάτικον οὐρανόν. Ὁ Μίνως Ἀργυράκης, κουστουμαρισμένος καὶ καλοξυρισμένος. Ἄνδρες τῆς 3ης Ὁρεινῆς στὸ Ῥίμινι, λίγα μέτρα πιὸ ᾿κεῖ ποὺ ἀναπαύεται ὁ Πλήθων, πονοῦν λαβωμένοι ἀπ᾿ τὰ εὔστοχα πυρὰ τῶν σκληροτραχήλων πολεμιστῶν τοῦ Κέσσελριγκ. Ὁ Ζὰν Κοκτώ, μπροστὰ σ' ἕναν ἐρειπωμένον ναόν.
    Προσόψεις κτηρίων ὑπερόχων στὴν καβαφομυρισμένην Ἀλεξάνδρειαν καὶ στὸ Κάιρον, σὰν σκηναὶ ἀπ᾿ τὴν ταινίαν «Τὸ Μέγαρον Γιακούμπιαν». Ἡ Μύκονος, ῥωμαλέα, ἐρωτική, ὄχι ἐρωτιστική. Ἕνα κομμάτι κοτόσυρμα, σὰν ὅριο κάποιου ἄλλου κόσμου, βασιλευομένου ὑπὸ τοῦ Ἀνούβιδος, στὴν Μάρσα Ματρούχ. Νούβιοι φύλαρχοι, σὰν νὰ ὑπηρετοῦν στὸν στρατὸν τοῦ Ῥαμσῆ, ὅμως δίπλα σὲ ξανθοὺς Ἐγγλέζους μὲ σκασμένα χείλη, τοῦ Γουέηβελ.
    Ἀρχιτεκτονικὰ masterpieces τῶν Ἀθηνῶν τοῦ Μαύρου Δεκεμβρίου, δυναμιτισμένα ἀπ᾿ τοὺς «λαοκράτας», προτοῦ «ἀσελγηθοῦν» ἀπ᾿ τοὺς «ἐθνικόφρονας» χτιζοσπιτᾶδες τῆς «Χρυσῆς Δεκαετίας».
    Δίπλα μου σκυμμένη πάνω ἀπὸ μία μαζικὴν ταφὴν σφαγμένων Ἑλλήνων τοῦ 1944, κάπως δακρυσμένη (;) ἡ γλυκυτάτη εὐπατρίδης κυρία Ἰωάννα Φωκᾶ.
    Ὅλ᾿ αὐτά καὶ πολλὰ ἀκόμη, μαγικά, νοσταλγικά, ὄμορφα, σκληρά, σὲ μίαν ἔκθεσιν φωτογραφίας, ποὺ ξεκίνησε σήμερα στὸ Μέγαρον Ἐυνάρδου, στὸ φιλόξενον «στέκι» τοῦ Μορφωτικοῦ Ἱδρύματος τῆς Ἐθνικῆς Τραπέζης.
    Σχεδὸν μισὸς καὶ ἄνω αἰών, ὁ ἀλγεινότερος τῆς πατρίδος μας, μέσα ἀπ᾿ τὸν φωτογραφικὸν φακὸν τοῦ κοσμοπολίτου, Αἰγυπτιώτου Δημήτρη Παπαδήμου, ὅπως στήθηκε σὲ ἔκθεσιν μὲ τὰ στοργικὰ χέρια τοῦ εὐγενοῦς υἱοῦ του Ἰωάννη καὶ τοῦ ἄφθαστου σ' αὐτὰ ΕΛΙΑ.
    Ἄνοιξε καὶ σᾶς περιμένει στὴν Ἁγίου Κωνσταντίνου, σὲ μιὰν περιοχὴν ποὺ χρειάζεται τὸν Ἕλληνα τουρίσταν, ὅσον ἡ Σαχάρα τὴν βροχήν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή